احمد مجد الاسلام كرمانى
242
تاريخ انحطاط مجلس ( فارسى )
اصلاح بودجه و نحوه دريافت ماليات مادامى كه جمع و خرج مرتب نميشد تمام اعمال آنها نفود باطل ميماند چه در هر قدم محتاج به پول ميشدند و نداشتند . بارى كمسيون ماليه با مراقبت تامه ناصر الملك وزير ماليه بدون هيچ تعويل همه روزه در شدت گرمى هوا مشغول كار شدند و عقيده ماها اين بود كه اصلاحات اساسيه را مقدم بر معالجات موقته خواهند داشت ، بنابراين در تمام آن مدت روزنامه نداى وطن از اصلاح ماليه بحث ميكرد و امور ماليه را بسه مبحث تقسيم نموده براى استحضار خاطر اعضاء كمسيون در هرسه مبحث داد سخن دارم . مبحث اول ماليات از چه قسم عوائد گرفته شود . دوم چه مقدار گرفته شود . سيم در چه مصرفى خرج شود و در آن مقاله ثابت كردم كه وضع ماليات گرفتن ايران به كلى پريشان است چرا كه اغلب از آب و زمين و اشخاص ماليات ميگيرند از عوائد و منافع مستحصله و مقدار گرفتن هم در تحت هيچ قسم قاعده و قانونى نيست چه بسا املاكى كه ده هزار تومان عايدى دارد فقط ده تومان ماليات ميدهد چه بسا املاك كه دو مقابل عايدى ماليات ميدهد و اگر اين دو مطلب را اصلاح كرده بودند اقلا صد كرور در سال عايدى دولت ميشد و بر احدى هم ظلم و تعدى وارد نميگرديد ، يعنى از ده ويران خراج نميگرفتند ، اما مبحث سيم معلوم است ماليات ميدهند براى تحصيل امنيت در داخله و امنيت در خارجه و تحصيل آن هر دو امنيت محتاج است بتشكيل دولت و دولت تشكيل مييابد از وزارتخانهها پس ماليات بايد صرف وزارتخانهها شود نه در در وجه لشگر و علما و سادات و طلاب و شاهزادگان كه داخل در خدمت نيستند مختصر از مفصل آنكه بيوهزن بيچاره كه تمام گذرانش با چند طفل يتيم از يكى دو رأس بز و گوسفند يا دو جريب ملك مىشود و وجوه عايدى خود را تسليم